Pentru mine, acestă idee reprezintă un instrument de disciplină pozitivă pe care mi-aș dori să-l folosească cât mai mulți părinți! Este un tips destul de nou care încă nu a reușit să devină un instrument în adevăratul sens, deși neuroștiința susține că cei mici învață, cresc, se simt în siguranță și evoluează cel mai bine atunci când simt legătura cu adultul. Alfred Adler și Rudolf Dreikurs spuneau că toți avem nevoie de „un sentiment de apartenență și semnificație”.

Cu formare în terapia cognitiv – comportamentală, mi-a fost destul de greu să nu mă ocup în cabinet, mai întâi, de comportamentele indezirabile și să încep să „vindec” mai degrabă relația. Nu se poate să ne infuențăm copiii într-un mod pozitiv, conform cercetărilor din literatură, până nu reușim să construim o relație solidă cu ei.

De ce să mai pierdem timpul și cu așa ceva? Deoarece conexiunea creează un sentiment de siguranță și deschidere, în timp ce pedeapsa, prelegerea, cicăleala, certarea, învinuirea sau rușinarea creează reacții de luptă, fugă sau îngheț.

Unul dintre exemplele mele de mesaje preferate de „conexiune înainte de corectare” care reușeste să îmbine fermitatea cu blândețea este următorul: „Te iubesc, dar răspunsul este/rămâne nu”. Este destul de greu să formulezi un astfel de mesaj mai ales atunci când ai concepția greșită  potrivit căreia este eficient să le oferi copilului tot ceea ce își dorește. Salvarea lui, repararea contextelor problematice și supraprotecția în general nu ne ajută să stabilim o conexiune cu el  așa cum am crede. O conexiune eficientă se dezvoltă atunci când atât adultul cât și copilul își dezvoltă sentimentul de apartenență și semnificație.

Sunt multe instrumente parentale de disciplină pozitivă care vă pot ajuta să creați conexiuni eficiente:

  1. Petreceți timp special. Ce ar putea crea o conexiune mai mare pentru copilul vostru decât să știe că vă place să petreceți timp cu el/ea?
  2. Ascultați cu adevărat. Opriți-vă din ceea ce faceți și dați-i copilului toată atenția când vă vorbește!
  3. Validațiză sentimentele copilului. Nu putem să ne simțim conectați când nu ne simțim înțeleși.
  4. Împărtășiți-vă sentimentele și gând urile atunci când este cazul. Amintiți-vă că cei mici vă vor asculta DUPĂ ce se simt și ei ascultați. Copiii simt o legătură reală atunci când părintele împărtășește cu respect ceva despre el.
  5. Îmbrățișările. Sunt momente în care toți avem nevoie de îmbrățișări.
  6. Discutați împreună despre consecințe pornind de la întrebările cu care începe discuția. Astfel, îl ajuați să  exploreze consecințele propriilor alegeri în loc să le impuneți voi  direct.

Citește și:

Când „hai la masă” devine „poftă bună”

Odată ce urmăriți aceste tipsuri, conexiunea reală este formată și abia acum cei mici vor fi deschiși la a corecta comportamentele inadecvate într-o manieră cât se poate de respectuoasă. Această corecție respectuoasă presupune găsirea unor soluții sănatoase împreună CU copilul (în cadrul întâlnirilor de familie sau rezolvarea comună a problemelor, în care copiii sunt implicați cu respect să vă  spună părerea și să identifice soluții).

Când copiii simt o legătură reală, sentimentele de apartenență și semnificație nu întârzie să apară. Și, mă credeți sau nu, adesea acest lucru este suficient pentru ca cei mici  să nu mai manifeste comportamente inadecvate. Veți vedea că pe măsură ce descoperiți noi instrumente de disciplină pozitivă, veți observa că toate sunt concepute pentru a crea o conexiune cu copilul înainte de a corecta.

În concluzie, aș vrea să nu uităm de puterea lui „CU”. Acesta vă ajută să vă concentrați asupra soluțiilor împreună CU copiii după o perioadă de îndepartare sau în anumite momente mai tensionate. El reprezintă podul dintre voi și copilul vostru  în procesul de conectare.

Leave a Reply

Your email address will not be published.