„Este singur la părinți și nu știe încă să împartă” nu mai este o scuză adecvată pe care noi, părinții, să o putem folosi atunci când odrasla noastră face o scurtă criză de furie de se uită tot parcul pentru că nu vrea să îi lase pe ceilalți copii să îi atingă tricicleta roz cu ponei (exemplul acesta l-am auzit și eu de la un prieten, nu mi s-a întâmplat mie). Și da, nici gândurile de tipul „va învăța să împartă când va intra la grădiniță/școală” nu ne mai ajută pentru că, în acest ritm, putem găsi scuze de tipul ,,va putea să împartă după ce va termina facultatea” sau ,,după ce se va angaja și va avea muuuulți colegi în același birou…” 🙂

În plus, copiii nu se nasc egoiști. Egoismul se învață.

Și acum, serios, cum am putea să învățăm copiii să facă ceva ce noi încă nu reușim să facem? A împărți este o abilitate socială destul de greu de învățat pentru copii, necesită timp și multă practică. Bebelușii demonstrează abilități sociale încă din prima zi. A asculta vocea mamei, a întoarce capul pentru a urmări sunt abilități de care bebelușii dau dovadă și îi ajută să stabilească o conexiune cu cei din jurul lor. Mai târziu, când încep să se joace cu cei de aceeași vârstă, încep să dezvolte abilități sociale care vor fi adecvate (sau nu) în funcție de relațiile pe care le au cu părinții, educatorii sau alte persoane de referință în creșterea și îngrijirea lor.

Ce putem să facem ca cei mici să împartă?

Copiii cu abilități sociale pozitive au o probabilitate mai mare să reușească mai ușor și mai repede la școală și, în general, în viață. Pornind de la acest aspect cred că este important să menționez care sunt acele abilități care pot conduce spre succes:

  • Să se joace adecvat cu ceilalți;
  • Să se simtă confortabil în mediul său;
  • Să împartă, să colaboreze și să coopereze;
  • Să respecte rândul în cadrul activităților;
  • Să își identifice și să își exprime emoțiile;  
  • Să fie atent la ceilalți;

Una dintre cele mai dificile abilități este să determinăm copilul să împartă ceea ce are cu ceilalți. Ca regulă de bază, pentru a-l ajuta să își dezvolte această abilitate, nu trebuie să îl obligăm să împartă. Copiii pot învăța să facă acest lucru încă de când sunt foarte mici. În mare parte, de pe la 4-5 ani pot fi pregătiți să împartă jucării sau alte obiecte. Cum facem acest lucru fără să se simtă obligat?

1. Planificați sesiuni de joacă cu alți copii, oferindu-le în acest mod copiilor voștri contexte de a se întâlni și juca cu cei de aceeași vârstă.

2. Cea mai bună formă de a învăța copiii să împartă este prin propriul vostru exemplu. Așa că nu ezitați să faceți mici daruri de față cu aceștia pentru a-i îndemna să vă împrumute gestul. 

3. Folosiți cuvinte care să stimuleze și să încurajeze apetitul pentru a împărtăși lucrurile cu ceilalți. Când copilul vostru lasă un alt copil să se joace cu jucăria lui, felicitați-l spunându-i că este un prieten adevărat.

4. Profitați de orice context în care vă puteți învăța copilul să împartă. Spre exemplu, dacă de la petrecerea de ieri a mai rămas o felie de tort explicați-i că trebuie împărțită cu ceilalți si încurajați-l să facă asta. În timp, el va simți o parte din atitudinea voastră bună. De asemenea, încercați să profitați de fiecare situație în care vin alți copii în vizită la voi acasă.

5. Încurajați mereu jocurile de grup în care copilul se poate implica. Astfel, dincolo de a împărți, el va învăța să colaboreze și să se exprime.

6. Evitați să îl comparați cu ceilalți. Fiecare dintre noi are un ritm personal de dezvoltare. În plus, abilitățile sociale durează toată viața și pot crește în același timp în care ne dezvoltăm și noi.

Și acum după ce ați terminat de citit articolul meu, ce vă propuneți să faceți diferit în relația cu copilul vostru pentru a-l ajuta să împartă?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *