Începe școala și odată cu ea încep și diminețile „nebune” în care toți ne agităm. Da, da! Și noi mai tragem uneori de Flavia să se îmbrace mai repede, ne supărăm că nu suntem gata la timp sau o mai luăm în brațe dimineața, în drum spre grădiniță. De ce se întâmplă acest lucru? Păi este simplu! Celor mici le este dificil să facă tranziția de la o activitate la alta atât de repede, iar noi stăm ca pe ace de teamă să nu întârziem la școală/grădiniță și apoi, la serviciu. Ne enervăm, ridicăm tonul și ne începem ziua într-un mod nu prea plăcut.
Pentru a evita astfel de situații vă propun să exersați din timp următoarele recomandări:
- Treziți-vă mai devreme. Puneți ceasul să sune cu 20 de minute mai devreme și asigurați-vă că vă ridicați din pat atunci când auziți alarma. Astfel, aveți toate șansele să vă încadrați în timp cu rutina de dimineață.
- Stabiliți locul unde lăsați toate cele necesare pentru plecarea la grădiniță. De exemplu, noi pregătim de seara hainele cu care se îmbracă Flavia pe un scaun din dormitorul ei. Geanta și sticla cu apă sau jucaria sunt pe cuier, la ușă. În acest fel, ne asigurăm că nu căutăm dimineața prin casă diverse lucruri și că nu uităm ceea ce trebuie să luăm cu noi.
- Folosiți instrumente vizuale și auditive. Pentru a dezvolta mai ușor etapele unei rutine este important să le stabiliți cu copilul și apoi să le așezați într-un grafic pe care să îl afișați pe perete. Dacă piticul nu mai e la vârsta grădiniței, puteți doar să scrieți etapele. Dacă, din contră, este mai mic, încercați ca fiecare etapă să fie reprezentată de o imagine clară. De exemplu, pentru activitatea „mă spăl pe dinți” afișați un băiețel sau o fetiță care se spală singur/ă pe dinți.
- Stabiliți mici surprize. După ce ați realizat graficul cu activitățile rutinei de dimineață și l-ați afișat pe ușa dormitorului celui mic, puteți să îl ajutați să îl urmărească și să pună diverse semne pe el după ce realizează fiecare activitate. La final, dacă a respectat majoritatea activităților și s-a încadrat în timp, puteți să îi oferiți o mică surpriză. De exemplu: aveți timp să vă jucați în mașină jocul lui preferat, să ascultați melodia lui favorită sau să luați gogoși/covrigi în drum spre grădiniță/școală.
- Oferiți ajutor. Chiar dacă ați realizat acest grafic, ați discutat cu copilul și ați pregătit surprizele nu este garantat că va respecta tot ce ați stabilit. Este important să îl observați, să îl trimiteți la grafic să vadă ce urmează și să îi oferiți ajutorul acolo unde vedeți că se încurcă. În acest mod veți evita să îi creșteți frustrarea în astfel de situații. De asemenea, este foarte util feedback-ul pozitiv și descriptiv în astfel de situații – „Te-ai spălat foarte bine singură pe mâini și pe față!”
- Faceți lucruri amuzante. Pentru a aduce o stare de bine pentru întreaga familie, puteți să realizați această rutină cântând cântecelul preferat al copilului, strâmbându-vă, alintându-vă și râzând cât mai mult! Noi, de exemplu, dimineața o trezim pe Flavia cântând „Ursuleții s-au trezit, bună dimineața”, iar când ne îmbrăcăm dansăm ca Vampirina. Toate acestea au scopul de a o motiva să realizeze mai repede rutina de dimineață și de a ne distra.
Cred că respectând acești pași și personalizându-i în funcție de programul și interesele voastre, veți schimba acele dimineți agitate în dimineți mai relaxate și mai fericite.