Uneori e un subiect tabu, alții poate consideră că e doar un pretext pentru a ne plânge, dar realitatea este că stresul parental este un subiect pe care îl abordăm și acceptăm cu greutate în viețile noastre de părinți.

Citeam recent un studiu din 2016 despre acest subiect în care mi-a plăcut cum era explicat faptul că presiunea resimțită de părinți influențează problemele de comportament ale copiilor, iar acestea, la rândul lor, potențează stresul părinților. Putem vorbi despre un cerc vicios din care unii dintre noi ieșim cu greu.

Ce înțelegem, mai exact, prin stres parental?

Se referă la presiunea care survine din îndatoririle pe care le avem legate de îngrijirea și educarea copiilor. Rezultatul constă într-o percepție conform căreia părinții nu dispun de resursele necesare pentru a răspunde așa cum trebuie cerințelor acestui rol.

Care sunt cauzele?

Cauzele pot fi diverse, dar realitatea este că uneori noi, părinții, nu acordăm atenție modului în care ne ocupăm sau jonglăm cu rolurile și așteptările noastre. Pentru a combate efectele negative, în primul rând trebuie să reducem nivelul de stres. Vestea bună este că există mai multe strategii. Iată șase tehnici mai jos:  

1. Țineți o agendă – pentru a vă oferi timp liber în programul zilnic. Scrieți în ea tot ce aveți de realizat și timpul pe care trebuie să îl alocați. De asemenea, nu uitați să inserați și mici ferestre (adică pauze). 

2. Stabiliți obiective realiste Nu vă împovărați singuri. Este important să stabiliți obiective pe care să le puteți atinge. Echilibrul este bine-venit așa că vă sfătuiesc să vă conștientizați limitele pentru a vă putea duce obiectivele până la capăt.

3. Fiți flexibili – în orice moment pot apărea diverse “surprize” care să vă abată de la programul stabilit. Din acest motiv, este foarte bine să aveți toate activitățile notate pentru a le identifica mai ușor pe cele care nu sunt urgente și pot fi amânate. Reprogramându-le în agendă, nu veți uita de ele. Evitați să vă aglomerați încercând să realizați tot ce aveți notat în program plus cerințele ad-hoc.

Citește și:

Trei metode pentru gestionarea furiei… părinților

4. Scăpați de haos – un spațiu aglomerat și dezorganizat este extrem de stresant. Și cum rolul de părinte se împletește cu multe alte roluri, este normal să fie dificil să păstrați un mediu îngrijit și curat mereu. Solicitați ajutorul celor din jur, stabiliți un program de curățenie și un loc în care veți lucra constant (o anumită cameră sau într-un anumit colț). Un spațiu organizat vă va ajuta să identificați toate cele necesare și să vă faceți timp și pentru alte lucruri.

5. Supraîncărcarea emoțională – a reuși să puneți limite celorlalți necesită mult exercițiu. Când aveți deja agenda stabilită și cineva vine să vă ceară să faceți ceva extra, știți că veți depăși timpul stabilit și va fi clar că nu puteți ajuta. Pentru asta va trebui să exersați să spuneți nu, într-un mod politicos, evident. Începeți cu persoane pe care le puteți refuza cu lejeritate. În timp, cei din jur vor aprecia că știți să vă respectați programul și activitățile pe care le aveți de bifat și că nu le faceți haotic. Este important să vă cunoașteți limitele și să fiți asertivi atunci când cei din jur încearcă să vă aglomereze.

6. Nu mai amânați – “nu lăsa pe mâine ce poți face astăzi” este o zicală valabilă. Dacă timpul vă permite, încercați să vă atingeți toate obiectivele și recompensați-vă pentru acest lucru. În acest fel veți reuși să vă reduceți și presiunea de pe umeri.

Vă doresc un an în care stresul parental să vă ocolească sau să reușiți să îl diminuați. Nu există o rețetă ideală, dar cu pași mici și răbdare cu voi înșivă veți reuși să fiți mai bine… voi cu voi! Pe curând!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *