Ca specialist, caut mereu să mă formez pentru a putea oferi intervenții validate științific pentru diverse problematici și tulburări ale celor cu care lucrez în cabinet. Există dovezi științifice solide care arată că terapia comportamentală este eficientă pentru multe persoane și că reprezintă o parte esențială a planului de intervenție pentru un copil sau adolescent cu ADHD. Severitatea și tipul ADHD joacă un rol decisiv în stabilirea planului de intervenție, care trebuie să fie adaptat nevoilor unice ale fiecărui copil și ale familiei acestuia.
De ce să folosiți managementul comportamentului?
Pentru că principiile managementului comportamental pot fi însușite cu ușurință atât de părinți, cât și de profesori, în urma unui training parental sau de formare. Aceștia pot folosi apoi abilitățile de management al comportamentului pentru a sprijini copiii cu ADHD în diverse contexte. De asemenea, copiii pot învăța în timp să utilizeze aceste abilități singuri, pentru a face față simptomelor ADHD de-a lungul vieții.
Este indicat ca terapia comportamentală să înceapă imediat ce copilul primește un diagnostic. Aceasta poate fi utilizată chiar și înainte ca diagnosticul de ADHD să fie confirmat 100%. Principiile managementului comportamental sunt aplicabile indiferent de vârstă; important este ca această intervenție să înceapă devreme, înainte de formarea unor tipare comportamentale deficitare. Desigur, principiile pot fi implementate și mai târziu, dar durata intervenției și efortul necesar vor fi mai mari pentru toate părțile implicate.
Trainingul parental
Un terapeut cu formare în terapia comportamentală poate învăța părinții, profesorii și copiii tehnici și abilități specifice care să ajute la îmbunătățirea comportamentului copilului. Această formare, denumită adesea training parental, reprezintă o componentă cheie în intervenția ADHD. Părinții și profesorii vor putea identifica mai bine zonele problematice și vor aplica principiile modificării comportamentale pentru a îmbunătăți integrarea și adaptarea copilului în diverse contexte.
În timp, copiii pot învăța să utilizeze abilitățile dobândite în interacțiunile lor, fie că vorbesc sau se joacă cu prietenii. Este esențială existența unei colaborări deschise și constante între părinți, profesori și copil, pentru a se obține cele mai bune rezultate.
Pentru ca programele de formare pentru părinți să fie cu adevărat eficiente, este important să includă informații care să dezvolte abilități pe următoarele trei direcții:
- Dezvoltarea unei relații pozitive între părinți și copilul lor.
- Informarea părinților despre cum se dezvoltă copilul.
- Oferirea de strategii pentru părinți prin care să gestioneze comportamentul negativ și să crească frecvența comportamentului pozitiv.
Există abordări psihoterapeutice care s-au dovedit a fi ineficiente pentru copiii cu ADHD. De exemplu, terapia individuală tradițională, în care un copil petrece timp cu un terapeut vorbind despre probleme sau jucându-se cu jucării, nu este echivalentă cu terapia comportamentală. Nu există dovezi științifice care să confirme că aceste abordări funcționează pentru copiii cu ADHD.
Managementul comportamentului este prima recomandare ca intervenție pentru preșcolari
Pentru preșcolarii cu simptomatologie de ADHD, se recomandă pregătirea părinților în managementul comportamentului înainte de a lua în considerare medicamentele. Pentru copiii cu vârsta de șase ani și peste, este indicat managementul comportamentului în combinație cu tratamentul medicamentos.
În planurile de intervenție este recomandat să fie incluse următoarele cinci principii ale managementului comportamental:
- Începeți cu obiective pe care copilul le poate atinge (pași mici).
- Fiți consecvent în toate contextele și indiferent de propriile stări emoționale.
- Oferiți consecințe imediat după comportament.
- Implementați intervențiile comportamentale pe termen lung (nu doar pentru câteva luni).
- Țineți cont de faptul că predarea și învățarea de noi abilități necesită timp. Îmbunătățirea comportamentului copilului va fi treptată. Bucurați-vă de fiecare pas!
Implementarea terapiei comportamentale și a principiilor managementului comportamentului reprezintă un pas esențial în sprijinirea copiilor cu ADHD și a familiilor acestora. Prin colaborarea dintre părinți, profesori și terapeuți, precum și prin intervenții personalizate și susținute, copiii pot dezvolta abilități care îi vor ajuta să facă față provocărilor asociate ADHD pe termen lung. Începerea intervenției cât mai devreme și menținerea unei abordări consecvente sunt fundamentale pentru a atinge rezultate pozitive și pentru a îmbunătăți calitatea vieții copilului. Cu implicare, răbdare și resurse adecvate, fiecare pas înainte este un câștig semnificativ atât pentru copil, cât și pentru familie.
Vino să descoperi și să înțelegi profund impactul ADHD! Pe 29 noiembrie, te invităm la cursul „Provocările tulburării ADHD de la diagnosticare până la intervenție”, desfășurat în format fizic, în București. Acest curs se adresează părinților, profesorilor și tuturor celor ce doresc să facă o diferență în viața celor afectați de ADHD. Mai multe detalii aici.
Bibliografie
CHADD. Children and Adults with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Accesat în noiembrie, 2024. https://chadd.org/